Szememben a vallás az ember egyik első
próbálkozása a világ megértésére, azután hogy a bioevolúció során az élet éppen az ő fajában ébredt
öntudatára. Az ember tudata önmagáról, kérlelhetetlenül kiszakította őt a természetből. Az állatot
még leginkább ösztönei által meghatározott cselekvőként írhatjuk le, még akkor
is, ha vannak olyan fejlettebb fajok, amelyeknél már az értelem, a tanulási
képesség és az eszközhasználat is megfigyelhető.
Mégis azt mondhatjuk, hogy
az állat a természet harmonikus része, hogy a túléléséhez szükséges
képességeket a természet ruházza rá. „Csak” a természetet kell túlélnie,
önmagát nem. Ezzel szemben az embernek komolyan munkálkodnia kell olyan
képességek kidolgozásán, amivel saját maga, illetve a faja által végzett
(ma már) globális tevékenységet kezelni tudja: tehát hogy túlélje önmagát.
Az állatnak nincs tudata önmagáról, ami
lehetővé tenné számára, hogy meghaladhassa a természetet. Nem úgy az embernek,
akit én-tudata kiszakít a természet Éden kertjéből, s akinek már önmaga
sorsáért felelős individuumként kell megküzdenie a létezés problematikájával.
Úgy fest a dolog, hogy a létbe-vetettség
problémájának megszületése az élő szervezet tudatossággal kötött frigyéhez
kapcsolható. A megoldás megszületéséhez okvetlenül szükséges az emberi abbéli
törekvése, hogy növelje önmaga tudatosságát. A Tudat világa egy hatalmas, új
terület a homo sapiens sapiens számára, amit ugyanúgy fel kell térképeznie, be
kell járnia, mint ahogyan tette azt a Földbolygó kontinenseinek, vizeinek
feltárásakor.
Oda érkeztünk vissza, ahonnan a
„problémafelvetésben” elindultunk: a külső világ viszonylag jól ismert
számunkra, de a belső horizont feltárásától még nagyon távol járunk. A magam
részéről nem tudok elképzelni más hosszú távú tervet, mint hogy minél inkább
megismerjük a Tudat birodalmát. Erre mutatnak azok a jelek is, amik számosan
érkeznek a legkülönfélébb tudományok felől, de itt elég, ha csak a kvantuum
mechanika eredményeire vetünk egy pillantást. A non-lokalitás elve, az
observer-effect, vagy az EPR-paradoxon azt sugallja, mintha a Tudat az egyik
legalapvetőbb létező volna. Mintha egy egységes, két pólusú világban élnénk,
amelynek egyik pólusa az energia, a másik pedig a Tudat.
Ez, ha így van, ha másként, ennek az
elméleti felvetésnek az ellenőrzése (bizonyítása vagy cáfolata)
elkerülhetetlenné vált: osztom azt a vélekedést, amit – ha jól emlékszem – a
kvantuum fizikus, Amit Goswamitól olvastam, miszerint „a 21. Század a
tudatkutatás évszázada lesz”.
És
még egy gondolat, amiben az előzővel ellentétben esik szó Istenről,
Krisztusról, meg egyébként is sokkal inkább teológiai szemlélete az esszében
leírtaknak. Egy olyan praktikus megközelítés, ami a felsőbbrendű hatalomba
fektetett hit, az egyházak által elvárt diktátumok gondolkodás nélküli
teljesítése helyett felelősségteljes cselekvést kialakító, kézzel fogható
módszerrel áll elő.
Arno Anzenbacher (a „Bevezetés
a filozófiába” című művében) Dorothee Sölle az „Isten halála utáni teológia”
bemutatását célzó részben (8.1.7) ez olvasható: „Isten halála után az emberek tevékenységükkel (szeretetükkel)
valósíthatják meg Istent azáltal, hogy újra megvalósítják Krisztus tetteit. A
történelemben Isten az emberek által lesz. Istent gyakorlatban éljük
át.” (1)
Azt gondolom, ezzel
vallásos és nem vallásos,
teisztikus és ateisztikus, gnosztikus és agnosztikus egyaránt azonosulni tud:
cselekedjük a szeretetet, ne csak papoljunk róla.
A szeretet munka és nem
ömlengés. A szeretet belülről fakadó tett és nem kívülről érkező parancs
eredménye.
Ha szeretet van, Isten is
van. Ha nincs szeretet, Isten sincs.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése