V. Veszélyezteti-e a pszichoanalízis a vallást?
Hogy a címben feltett kérdésre megtalálhassuk a választ, feltétlenül fontos a vallásnak azokat a vonatkozásait tisztázni, amelyek közül háromról ez idáig egyáltalán nem esett szó. Csak miután megismertük ezeket az összetevőket, leszünk képesek arra, hogy kellő megalapozottsággal ítélhessük meg, a vallás melyik szegmensére jelent fenyegetést a pszichoanalízis.
Fromm négy ilyen elemet
mutat be: 1 a tapasztalati
2 a
tudományos-mágikus
3 a
ritualisztikus
4 a
szemantikai vonatkozást.
A tapasztalati összetevő a tényleges
vallási élmény, amely az emberben rejlő értelmi és érzelmi képességek
kibontakozását jelenti. Erről már említést tettem az előző fejezetekben: itt
tulajdonképpen az embernek a „Nagy Egységbe” való visszatérés utáni vágya
beteljesülésének elősegítéséről van szó.
Valószínűleg nem szükséges hosszasan
taglalni, hogy ezen a területen a pszichoanalízis egyáltalán nem jelent
veszélyt. Sőt, amint ezt már leírtam, a vallás, ezen elemének pompázatos
virágba borulásához felbecsülhetetlen segítségre lelhet a lélekelemzésben.
A vallás és a pszichoanalízis ebbéli – végső
soron – közös törekvését leginkább a korunk értéktorzult társadalmában uralkodó
szokások veszélyeztetik. Civilizációnk (mint erről már szó esett) magától
értetődő módon termeli ki túlgépesített testéből a világban magát elhelyezni
nem tudó, pusztán funkcióbetöltésre képes, elidegenedett embertípust: a
konzumidiótát.
Ez, az egyébként a
legkülönfélébb médiafelületek erdejében tévelygő, információs ingerrel
túlterhelt, viszont a „Nagy Egész” természetéről mit sem tudó embertípus, lelki
életének elhanyagolása folytán nagyon kevés (reális) önismerettel bír. Éppen
ezért önbecsülését is külső visszajelzések, a környezetéből érkező
(ilyen-olyan) impulzusoktól teszi függővé.
„Mások jóváhagyásától függ, és erre folyamatosan
szüksége is van, s ennek elkerülhetetlen eredménye az elesettség és
bizonytalanság.”(80.o)
A negyedik fejezetben említett
„beilleszkedési-terápia” könnyedén eredményezheti ennek az embertípusnak a
kialakítását. Az ilyen szemléletmód vezérelte ember gondolhatja (hiheti) magát
vallásosnak, követheti a hitének megfelelő rítusokat, miközben meg van győződve
arról, hogy vallásának legszebb hitelvei, illetve legnemesebb emberi értékekért
imádkozik, még sem tesz mást, mint „egy,
a piaci szemléletben gyökerező, reális céljait idealizáló bálványt imád.”(80.o)
A vallás tudományos-mágikus vonatkozása az embernek a természetben
megfigyelhető jelenségek értelmezésére, illetve ezek befolyásolására tett
törekvés.
Az ember először az
Istenhez (istenekhez) fordult gyakorlati igényeinek, természetes
szükségleteinek teljesítése érdekében. Ezek a „kérő, Istenhez fordulások” a
rítusok.
Ahogy egyre inkább
fejlődött a tudomány és a technológia, úgy „ragadta magához” a
természet-magyarázás elsődleges szerepkörét. A nyugati (tekintélyelvű) vallások
kikezdhetetlen dogmákból építkező rigiditásuk következtében nagyon nehezen
alkalmazkodtak ehhez az új helyzethez, ugyanis lényegük részének tekintik ezt a
tudományos-mágikus vonatkozást. Hiába jut a tudomány aprólékos vizsgálódása
tételesen más eredményre egy adott témában, mint amit a Szent Írás”alapján a
vallás hirdet, az egyház, a valóságot nem-tényszerűen megragadó szakralitás
mellett foglal állást. Mivel Könyvének szavait Isten szavainak tartja, az
értelmezésükben –ugyan - hajlandó némi engedékenységre, de a világról tett
alapvető kinyilatkoztatásokat kritika nélkül fogadja el.
Ilyen például, hogy a keresztény egyház még
mindig hat napos teremtésről beszél, miközben a „Big Bang”-teória semelyik
formáját nem tartja szája íze szerint valónak. Hasonlóképpen áll az emberi faj
„színrelépésével” is: ragaszkodik az első emberpártól eredő származottság
tételéhez. Az evolúció versus teremtés vita még sok helyütt nem eldöntött.
A keleti vallások sokkal türelmesebben és
kifejezett nyitottsággal viszonyulnak a tudományos magyarázatokhoz. (Ennek oka
abban érhető tetten, hogy például a Buddhizmus vagy a Hinduizmus ezeket a
tudomány által kutatott témákat sosem tartotta lényeges kérdéseknek.)
Tehát ezen a területen a pszichoanalízis az
igazság megismerésére irányuló módszere éles összeütközésbe kerül a vallás
által tanúsított lomhasággal, amely a szimbolikus nyelven megfogalmazott
világmagyarázata melletti vak ragaszkodásban mutatkozik meg.
A harmadik
vonatkozás a vallás egyik
legfontosabb eleme a rituálé. A „(…) rituálé a gondolatok és érzések
cselekvés általi szimbolikus kifejezése”(85.o) – írja Fromm.
A pszichoanalitikus vizsgálódás megfigyelte,
hogy a vallási rituálék és a patologikus kényszerneurózisok mechanizmusa
nagymértékben megegyezik. Ezt a témát már érintettem az előző fejezetben, s ott
is lefektettem ezt a megállapítást. Most igyekszem tisztázni, hogy a jelentős
egyezés dacára, mégis mely pontokon mutatható ki érzékletes különbség.
Fromm irracionális rituálékat és racionális
rituálékat különböztet meg; a kettő elsősorban szerepük tekintetében tér el.
A kényszerneurózisokban az irracionális
jelleg mutatkozik meg, s ez a többiektől való elszigetelődést eredményez. Ezek mögött elfojtott impulzusok elhárítása dolgozik, így a rituálé elmaradása
esetén a tudattalan tartalom kitöréssel fenyeget, ami elviselhetetlen
szorongással jár együtt. A szorongástól (és persze az elfojtott tartalomtól)
való félelem indukálja a rituálé kényszeres ismétlését.
A racionális rituálé az egyén által értékesnek vélt célok kifejezése miatt jött létre. Nem ritkán ez a cél a közösség
céljával is megegyezik. A rituálékat többnyire valamilyen közösségi tudat hozta
létre éppen azért, hogy valamilyen cselekvésben manifesztálódva megerősítse
önmagát. Nem véletlen, hogy Fromm úgy nyilatkozik az általában vett rituáléról,
mint „kölcsönösen vallott értékekben
gyökerező, közös célokat kifejező, közös cselekedet”-ről.(84.o)
Társadalmunkban ennek az emberi természet
mélyén gyökerező igénynek a kielégítése három módon történhet meg: vallásossá
válunk, esetleg korunk önmagáért való, értelmetlen rituáléiban igyekszünk
feloldódni, avagy hagyjuk parlagon szikkadni ebbéli vágyainkat.
A vallás negyedik vonatkozása a szemantikai
oldal, ami a vallás szimbolikus nyelvezetével van kapcsolatban. „A szimbolikus nyelv az emberiség által
ismert egyetlen egyetemes nyelv”. (86.o) Ez a mítoszok, a tudattalan, az
álmok, a lelki élet nyelve. Lényegét a belső – gondolatokból, (meg)érzésekből
álló – tapasztalat kimondhatóvá, megfogalmazhatóvá tétele jelenti.
A szimbólumok nyelvét a
világ minden szegletében, ahol élnek emberek, beszélik. Így van ez a mi
kultúránkban is, nálunk a hiátus e nyelv megértésében mutatkozik meg.
Tudatalattink még képes a kódolásra, viszont tudatunk a (legtöbb esetben) már
elhasal, amikor a dekódolásról van szó.
Freud (és kicsit később Jung) az álom
nyelvének megismerésével, újra utat nyitott tudatunk számára, hogy
visszatalálhasson a szimbolikus nyelv dekódolásához. Ezzel kapcsolatban
kifejtette azt is, hogy a mítoszok, a vallások, és így a dogmák is ezen a
nyelven „íródtak”. Tehát a pszichoanalízis annyiban összeölelkezhet a
vallással, hogy erősíti azt szemantikai vonatkozásában.
Tulajdonképpen a pszichoanalízis az ember
által tudattalanul „használt” szimbólumok, szimbólumrendszerek értelmezéséhez
ad kulcsot, vagy, hogy az előbbi hasonlatnál maradjak, dekódoló berendezést.
Ugyanakkor éppen a dekódolás képessége jelenti a fenyegetést is a vallásra,
hiszen az ember könnyen felismerheti a hittételek mögött rejlő lelki
folyamatokat, emberi attitűdöt.
Ezek a felismerések ugyan
közelebb viszik önmaga megértéséhez, de eltávolíthatják a vallás által támasztott
kötelemtől, az Istenbe vetett hittől. Úgy pedig nem lehet vallásos az ember, ha
annulálódott a természetfeletti X felé irányuló hite.
A kérdésre, amire e fejezetben keressük a
választ – végső soron, és amennyiben a tekintélyelvű vallásokra gondolunk -,
igennel felelhetek. Igen, a pszichoanalízis fenyegetést jelenthet a vallás
évezredes monolitjára. Ennek elsődleges okátt abban találhatjuk meg, hogy a vallások
fundamentumát az istenbe vetett feltétlen hit jelenti. A pszichoanalízis ezzel
szemben az igazság megismerésének módszerét kínálja. Ha az ember tisztába kerül
saját lelki életét befolyásoló folyamatokkal, többé nem érzi otthon magát a
vallás által kínált, a hit támasztószerkezetére felépült, az igazságra félvak világában.
Hite a nagy X-ről, a Mindenhatóról, saját magára irányul. Felismeri, hogy a
problémái saját magából fakadnak, s hogy ezek megoldása is benne rejtezik.
Megismerve álmai üzenetét, tudattalanjának
nyelvét, már nem ugyanazt olvassa egykori vallása hittételiben. Azelőtt úgy
hitte, Isten nélkül semmi volna, ma már jól tudja, hite nem engedte, hogy saját
magává legyen.
Meglátásom szerint az ember belső életének
pszichoanalitikus megközelítése, segít őt leválasztani azokról a függőségi
rendszerekről, amelyeket a vallással kapcsolatban épített fel: már nem kell
többé hinnie az „igazságban”, már a saját kezébe veheti sorsának alakítását,
meglelheti igazságát.
Mindezt teheti szabadon,
önnön képességei kibontakoztatásának örvendezve, a világgal való összhang
birtoklásának biztos tudatában.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése