Erich Fromm könyve kapcsán a következő kérdésekre keresem a választ:
1. Mi alapozhatná meg a papok
(teológusok) és a terapeuták szövetségét?
2. Igaz-e, hogy Freud a vallás ellen,
Jung pedig mellette foglalt állást?
3. Mit jelent a vallás, s mi a különbség
a tekintélyelvű, valamint a humanisztikus vallások között?
4. Mit kell (kellene) tenni a
pszichoanalitikusnak ahhoz, hogy valóban a „lélek orvosává” váljon?
5. Veszélyezteti-e a pszichoanalízis a
vallást?
Az egyes
kérdésekre (nagyjából) a könyv egy-egy fejezete adja meg a választ. Öt fejezet,
öt válasz. Ezért választottam azt a szerkesztési elvet, hogy írásomat öt részre
tagolom, s ezeknek a fejezeteknek a Fromm-éval megegyező címeket adom. Röviden
ismertetem a részek tartalmát oly módon, hogy megválaszoljam az ide vonatkozó
kérdést, majd kifejtem saját véleményem a tárgyalt tartalommal kapcsolatban.
Mindenekelőtt
álljon itt a vallás általam alkotott fogalma: egységes szimbólumrendszeren
alapuló, valamilyen transzcendens X-ben való hit köré szervezett, dogmatikus
(kötelező hittételekben megfogalmazott) vagy nem dogmatikus rítusokban
megélhető életszemlélet, valamint az ember és az őt körülvevő világ
viszonyrendszerét tisztázni hivatott magyarázat.
De, álljon itt egy másik, némileg relevánsabb vallás-definíció is, amely Voigt Vilmos A vallás megnyilvánulásai című könyvében található.
De, álljon itt egy másik, némileg relevánsabb vallás-definíció is, amely Voigt Vilmos A vallás megnyilvánulásai című könyvében található.
"Egy vallás bármely (kisebb vagy nagyobb)
közösség tudatformája, amelynek van szertartásrésze, hiedelemrésze, szervezeti
része stb. Azaz van „ritológiája”, majd „liturgiája”, „hiedelemrendszere”, majd
„mitológiája” és „teológiája”, társadalmi praxisa, majd „egyháza”. Megjelennek
a vallási specialisták (a „papok”), és megjelenik az egyházi hierarchia is.”
I.Problémafelvetés
A szerző alapfelvetése abból a
problematikából fakad, hogy amíg az ember a technológia fejlődése során és
annak segítségével, a soha nem gondolt bőség aranykapujának küszöbére jutott
(mintegy tökéletesen elrendezve a „külső” világot), addig az ember "belső világa"
(a lelki faktor) mintha a lényegtelenség homályzónájában őgyelegne. A tárgyi
szükségletek minél szélesebb és gyorsabb kielégítése sokkal előbbre valónak
mutatkozik meg civilizációnkban, mint az, hogy lelki életünk a harmónia puha
ösvényét tapossa. „Önmagára
tekintve azonban vajon mit is mondhatna? Vajon közelebb került-e az emberiség
másik álmának megvalósításához, az ember tökéletesedéséhez, a szomszédját
szerető, igazságot szolgáltató, igazat beszélő képmásához?”(9.o)
E felfogás eredményeként a mai emberek
jelentős többsége elidegenedett önmagától, és attól a világtól, amiben élni
kényszerül. Csak belső konfliktusok és permanens szorongás árán tudja betölteni
funkcióját világunkban. Civilizációnk tagjai a boldogság utáni sóvárgás, illetve
az önnön sorsuk felett érzett kétségbeesés szakadékának peremén támolyognak,
messze attól a céltól, amire e faj hivatottá válhatna.
Fromm azt állítja, két út
vezet vissza ahhoz a létállapothoz, amelyet a boldogság, az önelfogadás és a
felebaráti szeretet dominál. Ezt az állapotot úgy is leírhatnám, mint amit
minden vallás közös alapjának tekinthetünk.
Osztozom azok
álláspontjában, akik szerint az összes vallás (kisebb eltérésekkel, de alapvetően)
avégett jött létre, hogy utat mutasson a Mindenséggel való egység állapotának
megéléséhez.
Nos, az egyik ilyen út a valláson, a másik a
pszichoanalízisen keresztül vezet. Ebben az utóbbi mondatban találjuk meg a
választ a fejezetben keresett kérdésre, még ha nem is explicite módon. Arra
gondolok, hogy vallásnak és pszichoanalízisnek mind a tárgya, mind a célja
megegyezik. Mind két terület a lélekkel foglalkozik, illetve mindkettő célja
megfogalmazható úgy, mint a lélek (lelki élet) egészséges kiteljesedésének
elősegítése. Ezen az alapon jöhetne létre az együttműködés a lélekgyógyászati
irányzat eme formája és a vallások között. Vannak is efelé mutató jelek, ám
ezeket még véletlenül sem írhatnánk le valamilyen pozitív tendenciaként.
Ennek oka abban a figyelmen kívül nem
hagyható részletben érhető tetten, hogy a vallásoknak kikerülhetetlen eleme a
hit. Hit az adott vallás tantételeiben, s valamiben, amit ésszel fel nem
foghatunk, ha tetszik valamiféle természetfelettiben, valami transzcendens X-ben.
A vallásos „lélekgyógyítás” kritériuma, hogy a hitbéli hozzáállás meglegyen,
hiszen ennek hiánya ellehetetleníti a lélekhez való hozzáférkőzést. Kvázi a hit
nyitja meg a lelket a teológus előtt, hogy aztán elvezethesse az embert az „egység-állapothoz”.
Nyilvánvalóan különféle
vallások különféle „X”-ekkel dolgoznak, ráadásul módszereikben is eltérő módon.
Itt az X-hez való viszonyulásukra gondolok, azaz hogy Fromm megkülönböztet
autokratikus és humanisztikus vallásokat, de erről a későbbiekben még bőségesen
lesz szó.
A
Freud-i módszer vezérelvét pedig az „igazság
szabadokká tesz titeket” (Jn 8,32) bibliabéli idézettel írhatnánk le. Ez a
metodika tette lehetővé, minden addiginál sikeresebben a lélek mélyreható és
meglehetősen pontos megfigyelését, valamint a pszichodinamika leírását.
7 Fromm ezzel zárja a fejezetet: a
pszichoanalitikus „(…) számára a kérdés
nem az, vajon az ember visszatér-e a valláshoz és hisz-e Istenben, hanem az,
hogy képes-e szeretetben élni és az igazságról gondolkodni. Ha képes erre,
másodlagos, hogy mely szimbólumrendszer követője. Ha nem, hát az egész
lényegtelenné válik.”(15.o.)
Egyetértek Fromm álláspontjával abban, hogy
a közös alap (a lélek segítése) nem elégséges ahhoz, hogy a vallás emberei és a
pszichoanalitikusok között széles körű együttműködés jöhessen létre. Tekintve,
hogy a vallások önnön lényegüket, minden értelemben vett önazonosságukat
vesztik el akkor, ha az X-be vetett hitet „kivesszük a kalapból”, és
gyakorlatilag ugyanez a helyzet, ha az általuk használt szimbólumrendszert
akarjuk annulálni. További problematikus pont a lélek fogalmának értelmezése.
Ha példaként vesszük a keresztény egyház egyik alapvetését, akkor jól
megérthetjük a szövetség lehetetlenségét. Az Imago Dei dogmájára gondolok,
tehát arra, hogy (a keresztények) Istene az embert saját képmására teremtette,
s ily módon a lélek csakis a Teremtő által tölthette be az emberi bensőt. Tehát
végső soron Istentől függetlenül a lélek nem vizsgálható.
Habár
egyes hitemberek esetében mutatkozhat esély a pszichoanalízis tanainak és saját
hitbéli felfogásának integrálására, de a vallás világi, intézményes
képviseletét ellátó egyházak esetében nem beszélhetünk közös platform
kereséséről. Például a keresztény egyház rendszeresen hirdeti a benne
megmutatkozó kizárólagos üdvözítő potenciált. Az „egyetlen útként” állítja be
önmagát, és ezért (a szemszögéből egyébként érthető módon) erős merevséget
tanúsít - nagyon nehezen integrál bármi kívülről érkező, egyébként meglehetős
alapossággal alátámasztott tant a sajátjai közé.
Persze, az vesse rájuk az első követ, aki az
egyetlen, mindenható Isten támogatását, áldását magán viselve, a szavait könyvekbe
rendezett formában birtokolva másként tenne. Tehát rigid ellenállásukat
az egyetlen igazság (egyetlen igazság?) birtoklása okozza. És ez egy nagyon
nehezen áthatolható burok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése