IV.A pszichoanalitikus, mint a „lélek orvosa”
Fromm a fejezet első
néhány oldalát annak szenteli, hogy különböző eseteket vonultasson fel, majd
megmutassa, mennyire nem egyértelmű, mit tekinthetünk betegségnek, illetve
terápiának. Alapvetően az esetek két fajta értelmezését tárja elénk, illetve a
harmadik terápiás „hozzáállásként” a kettő szintézisét nevezi meg.
Az egyik analitikus megközelítés a beilleszkedést nevezi meg primer
célként. Itt „a társadalom és a kultúra
által hitelesített létező magatartásminták jelentik a mentális egészség
mércéjét.”(60.o) Ez, tehát mindenféle elvi megalapozottság nélkül várja el
az embertől azt, hogy egy nagyobb struktúra (a társadalom) elemévé váljon, s
tekintse sajátjának az ott regnáló értékeket, valamint (többé-kevésbé) a
céljait is mondja magáénak. Talán felesleges hangsúlyoznom, hogy az egyén ebben
az esetben nagyon kiszolgáltatott a kívülről jövő erőknek, a társadalomban jelenlévő destruktív folyamatoknak. Sorsának iránya túlságosan ki
van téve a többség vélekedésének, önálló akaratának kevéssé van birtokában.
A másik ”iskola” abból a nézőpontból tekint
a páciensre, amely az egyéni képességek minél teljesebb kibontakozását helyezi
előtérbe. Ennél a felfogásnál az önerő, az önelemzés (ami nélkül másokat sem
ismerhetünk meg) és az igazság utáni vágy kap hangsúlyt.
Az igazság megismeréséhez csak akkor
közelíthetünk eredményesen, ha saját gondolkodásunkat vizsgálva képesek vagyunk
felismerni azt, mikor valósak érzéseink, gondolataink, és mikor csak (ahogy a
pszichoanalízis szaknyelve mondja) racionalizáljuk
azokat olyanná, hogy azok megfelelővé váljanak számunkra. Ahhoz, hogy az ember elérhesse szellemi
szabadságát, meg kell szabadulnia a kívülről ráerőszakolt kötelmektől és a
saját magának előállított hazugságaitól, azaz tudnia kell különbséget tenni,
igaz és hamis között. Ezt segíti elő a pszichoanalízis.
Ebben az introspekció által kifejleszthető
képességben rejlik a kritikus önértékelés és a helyes énkép kialakításának
módja. Természetesen ahhoz, hogy biztosan megismerjük saját lelki működéseinket,
hogy biztos kézzel csíphessük nyakon az önhazugságainkat gyártó racionalizáló
képességünk tevékenykedését, permanens önelemzésre van szükségünk.
A „lélekorvoslás” e két irányzatának
igazság-felfogása közötti különbség abban mutatkozik meg, hogy a beilleszkedést
preferáló módozat az igazságot az individuumon kívül láttatja, amihez neki igazodnia
kell. Ezzel ellentétben, az introspekciót előtérbe helyező módszer szerint az
igazság bennünk van, s ha az egyén a lehető legteljesebben kibontakozik, nem
csak saját magával, hanem a világgal is összhangba kerül.
Fontos megjegyeznem, hogy
ez nem az individualizmusnak azt a formáját élteti, amely azt szuggerálja, hogy
csak az önös érdek számít, amit minden áron (mások kárára is) érvényesíteni
kell. Itt is érvényes az a szabály, hogy „szeressed felebarátodat, mint
magadat”. És a megfelelő önismeret éppen ezt a felebaráti szeretetet, a
tulajdonképpeni szolidaritást segíti elő.
Tulajdonképpen újra a tekintélyelvű vallások
kontra humanisztikus vallások problémaköréhez érkeztünk vissza. Hiszen jól
látható, hogy a „beilleszkedés-terápia” a tekintélyelvű vallásokat, míg az
„introspekciós-terápia” a humanisztikus vallásokat juttatja eszünkbe.
Vajon miből fakadhat a kérdéshez való
alapvetően kettős és ellentétes hozzáállás? Van az emberi lélek mélyén valami,
ami ezeket az élesen eltérő nézőpontokat eredményezi?
Fromm ennek a kulcsát a szélesen (nem csak
szexuális értelemben) felfogott Ödipusz-komplexusban véli felfedezni. Freud ezen
„leghíresebb” elméletének tágabb kontextusban történő kifejtése azt mondja,
hogy a gyermeknek a személyiségfejlődés során meg kell küzdenie az úgynevezett
„inceszt rögződéssel”, tehát azzal, hogy el tudjon szakadni a biztonságot
nyújtó szülőktől, illetve az azt felváltó, szociális kötődésektől. Ez utóbbiak
sorába a nemzet, a faj, a vallás, a rassz, a politikai párt és ehhez hasonlókkal
kialakított kötődések tartoznak.
„Úgy is
fogalmazhatnánk, hogy az emberiség fejlődése nem más, mint az út az
incesztustól a szabadság felé”. (65.o)
Az önmegvalósításhoz saját függetlenségünk kivívásán keresztül vezet az út,
amibe a mi kultúrkörünkben sokaknak beletörött a bicskája. Az a faramuci az
egészben, hogy éppen az önfeladásuk segítette elő beilleszkedésüket; ez
társadalmi rendszerünk kritikáját is jelenti egyben. Persze autonómiájukat
feladó egyének nem is alakíthatnak ki mást, csakis autokrata rendszert – ez
teljesen ésszerű. Aki nincsen tisztában azzal, kicsoda is ő maga, azt a
szabadság önkiteljesítő fuvallata sem járhatja át soha. Azt csak az igazíthatja
el, hogy milyen elvárás, sugalmazás, szuggesztió jön kívülről, hogy mit mond a
tekintély, mit ír elő a törvény: az ilyenek csak igazodhatnak, de nem
igazgathatnak. Nem lehetnek rendezői saját életüknek.
„Az a
’beilleszkedett’ ember, aki nem az igazságban és nem szeretettel él, csupán a
konfliktusok felszínre kerülésétől mentesül. Ha nem tud teljesen beletemetkezni
munkájába, a kultúránk kínálta menekülési módok valamelyikéhez kell
folyamodnia, hogy megvédje magát a magárahagyottság, a saját emberi gyengesége
és tehetetlensége feneketlen mélységébe való bepillantás szorongató
élményétől.”(67.o)
A „hogyan lehet a terapeuta a ’lélek orvosa’”
kérdésre a választ csak felsorolásszerűen adom meg.
-
Segítenie kell a
pácienst kötelmei (inceszt kapcsolatait) feloldásában, hogy ezáltal képessé
váljon a tiszta és önálló ítéletalkotásra.
-
A „szeresd
felebarátodat, mint magadat” elvének elsajátításának támogatása.
-
Meg kell
tanítania, hogy a bűntudatában a jóvátétel vágyát lássa lobogni.
-
Arra is meg kell
tanítania, hogy az általa elkövetett és felismert bűnök, az erejét, s nem az
esendőségét jelentik.
-
Ráébreszti a
kliensét, hogy törekedjen saját lelki folyamatainak minél részletesebb
megismerésére.
-
Meg kell értetnie
a hozzá fordulókkal, hogy egyszerre különálló egyének („bőrbe zárt ego”-k,
ahogy Alan Watts fogalmaz), ugyanakkor egy nálánál sokkal hatalmasabb egység
kicsiny elemei. Ezzel kapcsolatban fontos, hogy erre a páciens ne rémülettel
reagáljon, hanem tudja azt, ahogyan a világ hat őrá, úgy hat ő is a világra.
Parányi, mégis jelentőségteljes. Jelentősége egyediségében és
megismételhetetlenségében mutatkozik meg.
„(…) a lélek pszichoanalitikus gyógyításának célja,
hogy a pácienst olyan attitűd kialakításában segítse, amely humanisztikus - ám
semmiképpen sem tekintélyelvű – értelemben akár vallásosnak is nevezhető.
Célja, (…) hogy meglássa az igazságot, hogy szeressen, hogy szabad legyen,
vállalja a felelősséget, és érzékeny legyen saját lelkiismeretére”.(73.o)
Kedves Rajmund,
VálaszTörlésEgy beadandóhoz lenne szükségem segítségre.
Megírnád, kérlek, hanyadik oldalon van ez a mondat:
„Az embernek meg kell tanulnia szembenézni a valósággal.”? - Előre is köszönöm! Zsuzsa