![]() | ||
1905 április 11 - 1937 december 3 |
„13 éves korom óta csak álörömeim voltak”
(idézet a Szabad ötletekből)
A címben szereplő „rejtélyes” jelző
nem több egy tompa élcelődésnél, ami nem akar mást, mint utalást tenni arra,
mennyire nem tisztázott ennek a költőzseninek a kórtörténete. Akár életében,
akár halála után az esetével foglalkozó szakemberek több, egymástól eltérő
diagnózist állítottak már fel. Ezen betegség meghatározások közül a két
leginkább artikulált a borderline személyiségzavar és a skizofrénia.
Skizofréniát állapított meg nála - talán túlságosan könnyelműen - a korabeli szakma, nem mellesleg a költő plátói szerelmével, Gyömrői Edittel az élen, és utolsó pszichoanalitikusa, Bak Róbert is megerősítette ezt a diagnózist. Későbbi vizsgálódások vetették csak fel vele kapcsolatban a borderline személyiségzavar lehetőségét (például: Bókay-Stark: Köztetek lettem bolond; Németh Attila: József Attila pszichiátriai betegségei).
Az írásom alapvető sorvezetőjének Németh Attila könyvét használom, ugyanakkor a következtetéseimet éppen abból a szürreális szabadversből kívánom levonni, amelyet az említett könyv szerzője figyelmen kívül hagyott[1]. Természetesen az 1936-ban írott Szabad ötletek jegyzéke két ülésben című szabadversről (?), terápiás naplóról (?) van szó. A kérdőjeleket az indokolja, hogy míg József Attila a műben több helyütt is megemlíti, hogy Gyömrői Edit kérésére, mint egy „házi feladatként” írja a naplót, addig a terapeuta ezt a Vezér Erzsébet számára adott, 1971-ben publikált interjújában cáfolta[2].
Skizofréniát állapított meg nála - talán túlságosan könnyelműen - a korabeli szakma, nem mellesleg a költő plátói szerelmével, Gyömrői Edittel az élen, és utolsó pszichoanalitikusa, Bak Róbert is megerősítette ezt a diagnózist. Későbbi vizsgálódások vetették csak fel vele kapcsolatban a borderline személyiségzavar lehetőségét (például: Bókay-Stark: Köztetek lettem bolond; Németh Attila: József Attila pszichiátriai betegségei).
Az írásom alapvető sorvezetőjének Németh Attila könyvét használom, ugyanakkor a következtetéseimet éppen abból a szürreális szabadversből kívánom levonni, amelyet az említett könyv szerzője figyelmen kívül hagyott[1]. Természetesen az 1936-ban írott Szabad ötletek jegyzéke két ülésben című szabadversről (?), terápiás naplóról (?) van szó. A kérdőjeleket az indokolja, hogy míg József Attila a műben több helyütt is megemlíti, hogy Gyömrői Edit kérésére, mint egy „házi feladatként” írja a naplót, addig a terapeuta ezt a Vezér Erzsébet számára adott, 1971-ben publikált interjújában cáfolta[2].
Akárhogyan
történt, bármi is motiválta a költőt ennek az igencsak szabad nyelvezetű,
trágár kifejezésekkel, szitkokkal, szexuális utalásokkal alaposan teletűzdelt
mű létrehozására, az túl őszintének és kinyilatkoztatás jellegűnek tűnik
számomra ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyjam. Az egész írásból árad a kínt
okozó ambivalencia penetráns szaga. Mélységesen kitárulkozónak ítélem meg ezt
az eredetileg egy 170 oldalas füzetbe komponált szabad asszociációs művet,
amelynek nyers őszintesége azt az érzést kelti bennem, hogy az a segítségkérés
szándékával íródott. Úgy vélem, a költő motivációja szerint olyan igénnyel
tárta fel tudattalanja tartalmát, emlékeit, erotomán érzelemvilágát, hogy az
alkalmassá tegyen egy szakértőt a démonok lakta lelkébe való betekintésre.
Nos, én nem szakértőként közelítek a téma felé. Így marad számomra az intuíció,
az analitikus gondolkodás, az esztétikai érzék és a projekciók, ezzel a
szellemi arzenállal a tarsolyomban igyekszem kialakítani álláspontom „Attila”
esetével kapcsolatban. Elképzelhető,
hogy éppen ezen fenntartások okán, az írásomat nem tudományos igényűnek, hanem
sokkal inkább némi irodalmi értékeket magán hordozónak lehet majd értékelni.
Szabad ötletek jegyzéke két ülésben
(1936 május)
„Az a szerencsétlen, aki ezeket írta, mérhetetlenül áhítozik
szeretetre, hogy a szeretet vissza tartsa őt oly dolgok elkövetésétől, melyeket
fél megtenni. Őt olyasmiért verték, amit soha nem tett volna. Ő az a gyermek,
akit nem szerettek s akit ezen kívűl azért vertek, mert nem tudták elviselni
azt, hogy nem szeretik. Így kívánja ő a szeretetet azért, hogy ne bántsák. Most
ez a szerencsétlen bolond, nagy szerelmet táplál az analitikusával szemben
pusztán azért, mert azt hiszi érzelmeiben, hogy az nem bántja. Nem veszi észre
az analitikus gonoszságát, azt, hogy az csak heti 3 óra erejéig veszi őt
emberszámba s azt is csak azért, mert kénytelen ennyire emberszámba venni a 40
pengőért, amelyre szüksége van s hogy még a havi 40 pengőért is csak azért
foglalkozik vele, mikor foglalkozhatna mással is, mert ő egy mással is
helyettesíthető, tehát mindegy, hogy kivel foglalkozik s ezért foglalkozik
vele. Viszont, ha az ő analitikusa nem is vesztene semmit, ha másik pácienssel
cserélné föl őt, ő vesztene, ha analitikusát mással cserélné föl, mert elölről
kellene kezdenie mindent - 2 évet vesztene.”
Az előbbiekben közre adott rész az úgynevezett
foglalat, amely gyakorlatilag
egyfajta felütésként is felfogható, és ami viszonylag jól összefoglalja azokat
a lényeges témákat, amik aztán magában a naplóban többször is visszaköszönnek.
Ilyen „patogén téma” például önmaga nem szeretett gyermekként való láttatása,
és ebből kifolyólag a szeretet és elfogadás utáni (egyébként ambivalens)
vágyakozás, a veszteségre adott túlérzékeny reakció, a terapeutával létrejött
(szintén ambivalens) indulatáttétel, a negatív önértékelés („ő egy mással is helyettesíthető”), a
paranoid vonások (csak a pénzért foglalkozik vele a Gyömrői).
A teljes művet, mint valami nyomasztó árnyék, belengi az ambivalencia, és a nyilvánvalóan ebből fakadó polarizált gondolkodás. Az egyik mondatban szereti, míg a másikban már gyalázza a megszólított személyt; a szövegben leginkább az édesanyját, Gyömrői Editet, Szántó Juditot, valamint a nővéreit említi ebben az ambivalens kontextusban. Ebből a rövid és azonos nemű névsorból is kitűnik, hogy a Szabad ötletek leginkább az anyjával való konfliktusra és az abból fakadó, nőkkel kapcsolatos problémákra reflektál, érintve a szexualitás, sőt a nemi identitás kérdését is. Így talán érthető, ha én magam is leginkább József Attila édesanyjához, és ennek kapcsán a nőkhöz való viszonyát kívánom elemezni.
Kiindulási pontként onnan kezdeném, hogy 1936 májusában, amikor ezt a naplót kiizzadta magából a regresszív állapotban lévő József Attila, már két éve járt terápiára ahhoz a Gyömrői Edithez, aki akkoriban még igencsak gyakorlatlan szakembernek számított. Ez utóbbi, a gyakorlatlanságára tett megjegyzést azért tartom lényegesnek, mert talán ebben a körülményben keresendő annak az oka, hogy a terapeuta - talán elhamarkodottan – skizofréniát diagnosztizált a költőnél. Továbbá az is tudható már, hogy Gyömrői Edit nem hitt József Attila gyógyíthatóságában, és csak látszatkezelésként értékelte a vele való munkát[3], ami mögött az a meglátás állt, miszerint nem akarta magára hagyni az elveszettnek tűnő férfit.
A teljes művet, mint valami nyomasztó árnyék, belengi az ambivalencia, és a nyilvánvalóan ebből fakadó polarizált gondolkodás. Az egyik mondatban szereti, míg a másikban már gyalázza a megszólított személyt; a szövegben leginkább az édesanyját, Gyömrői Editet, Szántó Juditot, valamint a nővéreit említi ebben az ambivalens kontextusban. Ebből a rövid és azonos nemű névsorból is kitűnik, hogy a Szabad ötletek leginkább az anyjával való konfliktusra és az abból fakadó, nőkkel kapcsolatos problémákra reflektál, érintve a szexualitás, sőt a nemi identitás kérdését is. Így talán érthető, ha én magam is leginkább József Attila édesanyjához, és ennek kapcsán a nőkhöz való viszonyát kívánom elemezni.
Kiindulási pontként onnan kezdeném, hogy 1936 májusában, amikor ezt a naplót kiizzadta magából a regresszív állapotban lévő József Attila, már két éve járt terápiára ahhoz a Gyömrői Edithez, aki akkoriban még igencsak gyakorlatlan szakembernek számított. Ez utóbbi, a gyakorlatlanságára tett megjegyzést azért tartom lényegesnek, mert talán ebben a körülményben keresendő annak az oka, hogy a terapeuta - talán elhamarkodottan – skizofréniát diagnosztizált a költőnél. Továbbá az is tudható már, hogy Gyömrői Edit nem hitt József Attila gyógyíthatóságában, és csak látszatkezelésként értékelte a vele való munkát[3], ami mögött az a meglátás állt, miszerint nem akarta magára hagyni az elveszettnek tűnő férfit.
Tehát
az minden különösebb kockázat nélkül kijelenthető, hogy a szöveg létrehozása
idején József Attilát olyan regresszív érzelmek fűzték terapeutájához, amelyek
valójában rég elvesztett édesanyjához szóltak. Gyakorlatilag az édesanyjához
való kötődés ismétléséről beszélhetünk, azonban e mellett az „őrült” vágy
mellett, ott tombolt egy másik, ezzel ellentétes érzelem is: az anya
elutasítása.
Ez az ambivalencia, illetve az ebből
származó, soha nem csillapuló feszültség adja meg e remek szellem
személyiségének alapvonásait; és ez jelenti lélektani rendellenességének is az
alapkövét. A napló születésének idején József Attila egyszerre látta az anyját
(az anyaszerepet) és a nőt (a nőszerepet) megjelenni az analitikusában, aki –
ahogy ezt Németh Attila megjegyzi a könyvében – nem tudta megfelelően kezelni
ennek a szélsőségesen impulzív embernek az indulatáttételét[4].
Továbbá
a Gyömrőivel szemben kialakult ambivalens érzelmeket az is erősítette, hogy a
költő nem érzett javulást, s egyre kevésbé bízott a terápia sikerében,
ugyanakkor nem akarta az ablakon kidobni két év közös munkáját. Ehhez járult
még hozzá a naplóban számtalan alkalommal felemlegetett 40 pengős díjazás is. A
költő egyfelől azt gondolta, hogy csak becsapja vele a terapeutája, míg
eredményt nem produkál, másfelől egy Gyömrői-kijelentés kapcsán soha meg nem
bocsátott sértés is megjelenik az összeg képében, miszerint „nem ez
az én honoráriumom”[5].
Ez a mondat a lesajnált, megtűrt, szegény
ember képét erősítette meg a borzasztó önértékeléssel bíró fiatalemberben,
amelyet a költő a Szabad ötletekben a
„Rapaportnál is odavetett szegény gyerek
voltam/ a Gyömrőinél is, hiszen nem ez az
ő honoráriuma”[6]
sorokban fogalmaz meg.
De ha
azt szeretnénk megérteni, honnan, melyik életeseményből fakad ennek az embernek
ez a mély szenvedéstörténete, akkor az édesanyjával való kapcsolatát kell
górcső alá vennünk. Talán nem érdemes sok szót vesztegetni arra, miket és
milyen sokszor szólította-, vagy éppen emlékezett meg anyjáról József Attila a
verseiben. Ha mást nem is tudnak a költőről, ez a legtöbb ember számára
alapvető ismeretet jelent. Ha József Attila, akkor a Mama, és a feldolgozatlan, kínzó anyaprobléma. Verssorok tucatjait
lehetne mélyrehatóan elemezni azt bizonyítandó, micsoda szenvedés marta ennek
az embernek a lelkét amiatt, hogy édesanyjával ilyen zilált és tragikus sorsú
kapcsolata volt.
Én most mindezen sorok citálásától
és analizálásától eltekintek, és pusztán a költő azon gondolataira fókuszálok,
amiket a Szabad ötletekben fogalmaz
meg szeretve gyűlölt édesanyjával kapcsolatban.
Az egyik, és talán József Attila
betegségére nézve a legárulkodóbb ilyen gondolat, amit úgy fogalmaz meg: „mindig az jár a fejemben, hogy ’koitusz az
anyával”. „Úgy szeretnék baszni, mint
pancsolni/ ahogy a mama fürdetett” – írja máshol.
Vagy „a mamát
szerettem, amikor az uccai nőhöz mentem”. Ismerve a költő gyermekkorát, úgy
vélem elég ez a néhány kiragadott idézett, hogy felvethessük az ödipális
konfliktus megoldatlan voltát.![]() |
Attila, Etelka és a Mama |
Az anyját, mint a saját
szexuális vágyának tárgyát mutatják be e sorok. Ezt azzal az élettörténeti
eseménnyel hoznám összefüggésbe, amikor a majd’ 5 éves József Attilát nevelő
szülők vették magukhoz. Ez a kor éppen az ödipális konfliktus megoldásának
időszaka.
A gyermek József Attila életének ez a
korszaka nagy vihart hozott a fejére: ő lett az a gyermek, aki „nem kellett
anyjának”, akit a kényszer kiszakított az anyaöl és az otthon biztonságából.
Sosem tudta feldolgozni azt, hogy kettészakadt a világa, hogy elvesztette a
szeretett tárgyat; élete végéig ebben a polarizált létformában küszködött. Az
otthon melegének, a gondoskodó, „jó anya” hiányát még az oly nagyszerű versek
sem tudták kikoptatni zilált szívéből. Amíg erejéből tellett, ezt az elfogadó
gondoskodást kereste-kutatta, miközben talán ő maga is tudta (vagy tudat alatt
sejtette), csak reményvesztett kapálózás minden tette egy megfoghatatlan, az
elmúlt idő által elzárt árnyalak után.
Ugyanakkor József Attila keveset
említi az édesapját, a Szabad ötletekben
is mindössze egyetlen sor foglalkozik vele: „mit szeretnék apámon – él”. Analitikus szempontból a hallgatás
(elhallgatás) ugyanannyira, ha nem még árulkodóbb jel, mintha valaki
folyamatosan beszél valamiről/valakiről, mondjuk, mint az, ahogy József Attila
munkásságát át- és átszövik édesanyjával kapcsolatos gondolatai.
Az apja akkor hagyja ott a családot,
amikor a költő 3 éves, utána nem sokkal, nagyjából másfél évvel később adják
nevelőszülőkhöz. Ez, a szülők elvesztésének traumájával járó időszak szórta
teli soha ki nem húzható szilánkokkal a kisgyermek József Attila szívét. A
zilált anyakép és a soha ki nem rajzolódott, csak homályos skiccként derengő
apakép szilánkjai ezek. A töredezett anyakép végletes gondolati megosztottságot
és mindent behálózó ambivalenciát, az apakép hiánya a férfikép, a
férfiidentitás problematikus voltát eredményezte. A férfi-szerep elsajátítása
révén a fiú megtapasztalja saját erejét és önállóságát, maga mögött hagyja
gyermeki, kiszolgáltatott voltát, tehát éppen azokat az előnyöket és
tulajdonságokat foglalja magában, ami után József Attila annyira áhítozott. A
férfi tulajdonképpen a felnőtt fiú. József Attila pedig éppen 1936 májusában,
tehát a Szabad ötletek idején írja
meg a „Gyermekké tettél” című versét.
Félreérthetetlenül a Gyömrői Edittel való terápiás kapcsolatában kialakult
regresszív állapotról szól a mű – tehát a költő a Szabad ötletek megírása idején tisztában volt infantilis jegyeket
magában foglaló személyiségével.
Az
ödipális helyzet megoldása abban az aktusban rejlik, hogy a gyermek azonosul
apjával, ami által megszabadul a kasztrációs szorongástól. De hogyan oldja meg
ezt a lélektani szituációt egy olyan gyermek, akinek az életéből eltűnik az,
akivel azonosulnia kellene, nem sokkal később pedig a szeretett tárgy, végső
soron a vágy tárgya is „tovább áll”?
Véleményem szerint, sehogy. József
Attilánál megoldatlan maradt az ödipális konfliktus. Ezt gondolom betegsége
legfontosabb patogén elemének.
Vagy itt van egy másik
részlet: „sajnálom őt elveszíteni / hiszen ha akarna engemet / őt fenyegetem a
homoszexualizmussal / Ferenczy egy nőnek - Judit szerint - mikor az hetykén
mondta: én frigid vagyok, azt válaszolta: maga tényleg frigid / ma már nem
félnék egy homoszexuális koitusztól sem per anum - talán nem is oly vadak a
férfiak, mint én képzelem/ tőlük is félek, nemcsak a nőktől”. Távolról
sem kívánom mindebből azt a következtetést levonni, hogy József Attila
homoszexuális lett volna. Sokkal inkább azt emelném ki e sorok kapcsán, hogy a
költő, aki széles körű olvasottsággal rendelkezett a pszichoanalízissel
foglalkozó művek terén, Ferenczi 30-as években publikált, homoszexualitással
foglalkozó tanulmányát is jól ismerhette. Az érdeklődése mögött nyilvánvalóan a
zaklatott sorsát befolyásoló erők megismerése utáni olthatatlan vágy bujkált.
Ma már jól tudjuk róla, milyen szenvedélyesen vetette bele magát az önmagával
való küzdelembe, a permanens „ön-élveboncolásba”.
A
másik megközelítésem: József Attila apa nélkül, csupa nővel körül véve nőtt
föl. Kis túlzással nem volt a környezetében olyan személy, aki autentikus férfi-példaként
állt volna előtte. Nem volt kitől ellesnie, megtanulni a „férfi-fortélyokat”, senkitől
nem kapott olyan „férfi-értékeket”, amiket interiorizálhatott volna. Végső soron az apafigura hiányára gondolok. Talán ez a
momentum, valamint az ödipális komplexus lehet a két fő oka annak, hogy
kételkedett magában, mint férfiban. Mintha megrekedt volna gyermek és felnőtt,
férfi és fiú között, ennek volt köszönhető a bizonytalan identitás. És emiatt
(és persze az olvasmányai okán is) foglalkoztathatta a homoszexualitás témája,
mint önmagával kapcsolatos felvetés.
Még két, a nőkkel való
problematikus viszonyt érzékeltető motívumot emelek ki, ami jelentékenyen kidomborodik
a Szabad ötletek sorain keresztül, ez
pedig Gyömrői Edit és az édesanyja valamiféle egymásra vetítése, és emellett az
éppen aktuális élettárs, Szántó Judit dicstelen bemutatása.
József Attila elméjében Szántó
Juditnak abszolút negatív funkció jutott. Ő volt az, aki nem hagyta felnőni,
aki hátráltatta a férfivá válásban, aki „gyermeki énjét” erősítette („Judit is így bánik velem”), s ne
felejtsük el, akitől függött, s amely függőségi viszonyból minden áron
szabadulni szeretett volna („a Juditot ott
hagyom elsején - 100-ért kapok teljes ellátást - 100 csak meglesz valahogy”).
A „rossz anya” hálátlan szerepét osztotta rá József Attila zavaros
személyisége. Ez a kusza, a kiszolgáltatottság-érzésre ráerősítő viszony
okozhatta a költő azokban az években jelentkező, a Szabad ötletekben is megírt impotenciáját („minden nő dögöljön meg / impotencia / túl az ó potencián”).
Gyömrői Edit és az
édesanya „egymásra vetítése” a regresszív állapotból, illetve az indulatáttétel
természetéből adódik. A kezelés során, a terapeuta működésének hatására a költő
gyermeki érzelmi szintre regrediálódott, aminek következtében gyermekkori
énjének édesanyja iránt érzett érzelmeit Gyömrői Editre vetítette ki.
Gyakorlatilag úgy nézett analitikusára, mint a törődésre és otthonra vágyó
kisgyermek az anyjára, aki ezt a gondoskodást csakis tőle kaphatja meg. A
feldolgozatlan ödipális helyzet miatt ez a regresszív állapot abba korba
„juttatta vissza”, amikor vágyának, szerelmének tárgya az anya volt. A helyzet
tragikuma abban a körülményben bontakozódott ki, hogy ezekben a lángoló
érzelmekben tetőtől talpig megfürdő, a valóságtól egyre inkább elszakadó József
Attila képtelen volt ezt a szituációt reálisan szemlélni. A szakemberek itt
vetik fel Gyömrői Edit felelősségét, amikor azt mondják, nem kezelte
megfelelően ezt az indulatáttételt, ami ezt a végletek között csapongó és
nagyon impulzív embert a pszichotikus subok karjaiba kergették.
József
Attila egyszerre vágyott „gyermeke és szeretője” lenni analitikusának, persze
„valójában” (de talán a tudat alatt pontosabb kifejezés) az édesanyjának. Gyömrői
Edit természetszerűleg nem viszonozta érzelmeit. A szituáció csapdajellegét
ezeknek a teljesen irreális érzelmeknek a viszonzatlansága és kérlelhetetlen
erőssége jelentette, hiszen a költőnek újra át kellett élnie gyermekkori
traumáit: az anyai elutasítást, az értéktelenséget, az „odavetett szegény gyerek” voltát, a gyermekkori kitaszítottságot,
illetve azt a „beragadt” állapotot, ami vigasztalanul dörgölte orra alá, hogy
minden erőfeszítése ellenére csak egy, a férfivá válás útján megrekedt fiú.
Ezt
az elutasítást volt képtelen József Attila elméje elviselni. Az állapota soha
nem látott mértékben leromlott, a költő a pszichózis mély szakadékának peremén
tántorgott, egyensúlyát alig tudva megtartani. Hogy indulatainak mennyire nem
volt már ura ekkoriban az amúgy is lobbanékony költő, azt kifejezően
illusztrálja az az eset, amikor késsel támadt Gyömrőire és annak barátjára.[7]
Én
úgy képzelem, az előbbiekben vázolt, édesanyjához fűződő zilált kapcsolat, az
ödipális konfliktus megoldatlan volta tehető felelőssé az általam az eddigiek
során többször is kiemelt, ambivalens világlátásához, ami alapvetően és minden
szempontból meghatározta sorsát és életét. A gyermek József Attila úgy élte meg
a nevelőszülőkhöz költöztetését, mintha az általa hőn szeretett édesanyja
elutasította volna érzelmeit. Ő pedig lévén gyermek, nem is reagálhatott volna
másképpen, csakis a gyermek polarizált módján: elutasítással, haraggal. Meg
kellett gyűlölnie a szeretett tárgyat, hogy kezelje a benne felgyülemlő
szorongást. Ezt a szélsőségesen megosztott világot sosem tudta magában
kibékíteni többet – ez volt kínjainak legfőbb forrása. Ez tehette hajlamossá őt
a depresszióra, akár a mániás depresszióra is.
Emiatt szenvedett helyrehozhatatlanul mély
csorbát önértékelése: a tehetséges kitaszított gúnyáját viselte egész
nyomorúságos életén keresztül.
Egy gyökértelen, az
elfogadottságra, az otthon biztonsága után áhítozó, alacsony önértékeléssel
bíró, hangulati betegségekben szenvedő, a permanens belső feszültség
gerjesztette impulzivitását kezelni nemigen tudó fiatalember képe jelenik meg
előttem, ha József Attila személyiségére gondolok. Jól ismerjük beilleszkedési
nehézségeit, s hogy mennyire hajlamos volt az önizolációra. Tudjuk, hogy több
alkalommal voltak suicid tentamenjei, ahogy az édesanyjának is.
Nővére, József Jolán beszámolójából
tudunk édesapjuk hirtelen haragú természetéről, amit talán fia is örökölhetett
tőle, s legalább egy kis mértékben ez az öröklődés határozhatta meg a költő
lobbanékonyságát. Ha a genetikai gombolyag szálait tovább elemezzük, akkor nem
tudjuk nem nyugtalanító tényként kezelni, hogy József Attila világra jövetele
előtt három kisgyermek testvére is meghalt, valamint azt, hogy miután apja
elhagyta őket, a következő házasságából egy szellemileg fogyatékos fiúgyermeke
született. Ezen a tényadatoknak nem feltétlenül kell valami összefüggő
jelentéssel bírniuk, fakadhatnak a puszta véletlen kíméletlenségéből is, de könnyen
előfordulhat, hogy mégis utalnak valamire, amely elősegítheti József Attila
mentális patológiájának megértését.
Esetleg a genetika ágyazott volna meg e betegségnek, amit az
élettörténések „csak” kibontakoztattak, ahogy az eső kelti életre a növényeket?
Ha búzamagot rejt a föld, búzamező
sarjad, miután az eső megöntözte a területet. Ha gyom-magok lapulnak a mélyben,
gaztenger burjánzik el. Biztos választ nem tudok a kérdésemre adni, csak annyit
mondok: lehetséges.
Az általam bemutatott
verzión kívül, számtalan más megközelítést is lehet alkalmazni, ha ahhoz
akarunk közelebb jutni, mi dúlta egy életen át József Attila személyiségét és
okozta pszichés megbetegedését. Én a magam részéről azokat részesítettem
előnyben, amelyek az esszém megírása előtt megalkotott prekoncepciómat
igazolják. Így én csak azokból az elemekből szemezgettem, amelyek (legalábbis
véleményem szerint) a borderline szindróma diagnózisát erősítik. Azzal is
tisztában vagyok, hogy a személyiségzavar e formájának az igazolása sem végezhető
el az itt bemutatottak alapján, mert például szinte teljes egészében kihagytam
azon beszédes momentumok taglalását, amelyek a „határvonalon” túljutott József
Attilának a pszichózis szikföldjén való megjelenését igazolnák. Nem hoztam
példákat a kényszerképzeteiről, az agresszív dühkitöréseiről és egyéb pszichózist
vagy pszichózis közeli állapotokat igazoló adatokat, holott ezeknek is egész
tárháza tárul fel az előtt, aki el kíván mélyülni e témakörében. Én az idő és a
terjedelem korlátozó szerepe miatt nem tettem meg ezt.
[1] Németh
Attila: József Attila pszichiátriai
betegségei, Filum Kiadó 2000 (17.oldal)
[2] Vezér
Erzsébet: Ismeretlen József Attila-kéziratok, Irodalomtörténet
1971. (622. oldal)
[3] Vezér
Erzsébet: Ismeretlen József
Attila-kéziratok. Irodalomtörténet, 1971.
(620-633. oldal)
[4] Németh
Attila: József Attila pszichiátriai
betegségei, Filum Kiadó 2000 (25. oldal)
[5] Vezér
Erzsébet: Ismeretlen József Attila-kéziratok, Irodalomtörténet
1971 (629. oldal)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése