III. A vallásos élmények néhány típusának vizsgálata
A vallás Fromm által adott értelmezése: „a vallás bármely közösség által elismert
eszme- és tájékozódási rendszer, mely az individuum számára tájékozódási
keretet és odaadásának tárgyat biztosít.”(24.o)
Ebből a megfogalmazásból
világosan kiolvasható, hogy Fromm (velem ellentétben) nem köti természetfeletti
erő létezésébe vetett hithez a vallás alapkritériumát. Nála egyes világi
eszmerendszerek is vallásnak számítanak, mert az egyén mind imádatának tárgyát,
mind a világmagyarázó keretet megtalálja benne. Az egyszerűség kedvéért ezekre,
mint „világi vallás” fogok hivatkozni.
Ezen világi vallások
tantételei a követőiknél olyan emberi attitűdöt eredményeznek, amelyek nagyfokú
hasonlóságot mutatnak ahhoz, amit a „klasszikus” vallásokban vigasztalást
találóknál figyelhető meg. Példaként említi meg a humanisztikusak
között Spinoza filozófiáját, a panteizmust, és a „francia forradalom emberi értelembe vetett hitét”. (35.o)Az autokratikus világi
vallásnál a tizenkét évet élt Ezeréves Birodalom Führerének agyrémét, a nemzeti
szocializmust írja le.
Röviden említést tennék Fromm-nak arról a
számomra felettébb érdekes magállapításáról, amely az önmegvalósításban kudarcot
vallott individuum a világra adott (tulajdonképpeni hibás) válaszát, a
neurózist, egyéni vallásként láttatja.
Így ír erről:”Ha valaki nem képes magasabbrendű énjének
szolgálatába állítani energiáit, alacsonyabbrendű célokra irányulnak; ha nem
rendelkezik igazságközeli képpel, illuzórikus képet fog kialakítani, és ehhez
úgy ragaszkodik, mint hívő a hittételekhez.” (29.o) Ezek a „privát célra
kialakított vallások” mindig a primitív vallás egyes formáinak az adott
személyben újjászülető fajtái: ezek például a totemizmus, a fetisizmus, az
őskultusz, vagy a ritualizmus.
Azonban van egy nagyon fontos különbség (az
akár Fromm értelmezése által leírt) vallás és a (szintén „Fromm-i”)
individualizált vallás között, amitől a téma vizsgálatakor nem lehet
eltekinteni. Amíg a „valódi” vallások mindenképpen bírnak közösségképző erővel,
addig a vallásként értelmezett neurózisok izolálják az egyént (beteget?)
(hívőt?) a közösségétől.
Nézzük meg, mit ír Fromm a
vallás általa vázolt két formájáról.
Az autoriter vallás alapvető jellemzői:
-
Az Isten
(természetfeletti X) megkérdőjelezhetetlen hatalommal bír az ember felett;
jutalmaz és büntet
-
A legfőbb emberi
erény az engedelmesség, a legfőbb bűn: az engedetlenség
-
Istenben minden
pozitívnak tekintett emberi érték legfőbb megjelenítését látják
-
Az ember esendő,
önmaga kibontakoztatásához az Úr segítségére, jóindulatára szorul
-
Az ember a
behódolás által elveszti függetlenségét, ellenben elnyeri a legnagyobb hatalom
védernyőjét.
A humanisztikus vallás alapvető jellemzői:
-
Teljes mértékben
az emberről, az emberi értelem és szeretet kibontakoztatásáról szól; annak
megértését segíti, hogy az egyén tisztázni tudja önmagához, embertársaihoz,
valamint a világhoz kapcsolódó viszonyát
-
A vallási élmény
csúcspontja az az emberi felismerés, hogy saját képességeinek köszönhetően
képes megélni az egységélményt a Nagy Egésszel.
-
A teisztikus
humanisztikus vallásban az Isten(ek) nem uralkodnak az ember felett, hanem az
emberi értelem kiteljesedésének szimbólumaként jelennek meg.
„A
humanisztikus vallásban Isten az ember felsőbb énjének kifejeződése, a benne
rejlő lehetőségeké, azé, amivé válnia kellene, míg a tekintélyelvű vallásban
Isten az eredetileg ember által birtokolt képességek – mint az értelem és a
szeretet – egyedüli birtokosa.”(43.o)
Fromm
ebben a mondatban egy nagyon lényeges különbségre, ugyanakkor az autoriter
vallás fontos elemére mutat rá: a projekciós mechanizmusra.
Az
ember e mechanizmus keretében minden magában lévő értékét Isten képébe vetíti,
azaz „mindenét Istennek adja”, hogy aztán rituálék és könyörgés révén
visszakérje azokat. Tehát a saját magából kivetített értékekből létrehozza a
világ szakrális szegmensét, amely aztán imádatának tárgyát fogja képezni. Ebből
a mechanizmusból következik, hogy az ember „eredendően bűnösnek” gondolja
magát, ami viszont a konstans bűntudat érzésének poklába taszítja, ahonnan
mindössze az Istenhez való könyörgéssel, illetve az egyház törvényeinek való
kritikátlan engedelmességgel lehet képes kiutat találni.
Mindebből világosan láthatóvá válik az is,
mi a különbség a bűntudathoz való hozzáállásban a vallás eme két formája
között.
Mivel
az autoriter vallásban az elkövetett bűn Isten sérelmére történik, a bűntudat a
félelem és (valamifajta) öngyűlölet kialakulásával jár. Ez az erkölcsi öngyengülés
behódoló rítusok által csökkenthető vagy helyreállítható ugyan, de a bűnök
révén megerősítést nyerő esendőség-tudat, mindig körbe fogja lebegni az embert.
Ezzel szemben a humanisztikus vallásokban a
bűn az önmagunk ellen elkövetett bűnt jelenti. Felismerése nem a felsőbb
hatalommal szembeni tehetetlenséget, hanem saját erőt mutat. A bűntudathoz
történő hozzáállás is merőben eltérő: nem dolgozik mögötte a büntetéstől való
félelem. A jóvátétel vágya az önkiteljesedésből, s nem a bíráló hatalom
kiengeszteléséből nyeri motivációját.
A leírásokból világosan kitűnik az a nem
kevés különbség, amely a vallás eme két formája között feszül, ezért én csak
azt a két eltérést emelem ki, ami számomra (mint a pszichoterápiák formái iránt
érdeklődő, nem vallásos személynek) a leglényegesebb.
Az egyik a lelki békéhez, az egység megéléshez vezető út.
A
tekintélyelvű vallásoknál az
individuum önmagán kívülre, egy természetfeletti X kezébe helyezi az „üdvözülését”
szolgáló kulcsot. Itt az üdvözülés,
kívülről érkező jutalmazás.
A
humanisztikus vallás gyakorlói az
önmaguk létezése kapcsán felmerülő kikerülhetetlen probléma megoldását saját
magukon belül, azaz belső életük teljes és igaz megélésében, a képességeik
minél teljesebb világra hozásával kívánják elérni.
Ebben
a formában az üdvözülés, önmagáért való
jutalom.
A másik az
igazság kérdése.
Az
autoriter vallásokban az igazság mértéke
az Isten.
A
humanisztikus elgondolásban az igazság
mértékét az ember jelenti.
A vallásnak ezt a vonatkozását azért tartom
lényegesnek, mert úgy gondolom, hogy a független és felelős emberi magatartás
csak az „igazság belső birtoklásával” érhető el. Ha az igazság egy külső
hatalom parancsa, akkor az ahhoz való viszonyulás, nem több mint igazodás abban
a szellemben, hogy a törvény betartásával az egyén elkerülje a hatalom
büntetését. Nem beszélve arról, hogy a külső és legfelsőbb hatalom nevében nem
kevés kegyetlen, embertelen tettet követtek el, ami után a személyes
felelősségérzet messze elkerülte az "Úr parancsolatainak" végrehajtóit.
Én azt tartom, hogy az autonóm
személyiségnek, akinek többségbe kell kerülniük ahhoz, hogy a fajunk túlélje
korunk kihívásait, ezzel a három tulajdonsággal, jellemzővel feltétlenül
rendelkezniük kell: belülről fakadó igazság birtoklása, a döntés szabadsága és
a tettei iránt érzett felelősség vállalása.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése